Svar: Mad - gider ikke skemad

25. marts 2015

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Rifkas mor

Tak for dit brev :)

Det er rigtig dejligt, at jeres datter gerne vil smage, forsøger at sidde med mad i hånden, føre det til munden osv. Det er rigtig dejligt, at hun har denne lyst, og det skal du bestemt udnytte. Det at sidde og gumle på noget, vil styrke hende mundmotorisk, og det er vigtigt, at hun netop styrkes her. Hun kan ikke finde ud af det endnu, og du fortæller at selv små krummer får hende til at hoste, og at hun også kan kaste op (det kan dog skyldes en virus, og behøver ikke at have noget med maden at gøre).

Det at sidde med mad i hånden styrker hendes koordination. Det kræver meget at finde ud af at føre mad med hånden op til munden. Det styrker også hendes mundmotorik. Hun fornemmer, hvor langt ind i munden hun kan komme f.eks. en rugbrødsbjælke, et stykke agurk eller lignende før brækrefleksen stimuleres. Hun bruger sine gummer, sin tunge, øver sig i at bruge kæben, tygge og samtidig smager hun, fornemmer forskellige smage, ligesom hun også lærer forskellige konsistens. Derfor kan det være en god idé, at du starter hvert måltid med at give hende lidt i hånden, som hun selv kan sidde og gumle på. Hun bliver opmærksom på, at nu er det spisetid, og så skal du derefter følge efter med lidt skemad.

Hvis det er meget svært for hende at kapere skemad med klumper, så må du blende hendes mad. Det vigtigste lige nu er, at hun begynder at spise og lige nu må du gerne have fokus på smag og variation i smag, så hun både for grød, grøntsagsmos og frugt, mere end fokus på konsistensen. Giv hende tid :)

Når jeg anbefaler ristede rugbrødsbjælker, så ristes de i ovnen, så de får en sprød og let hård overflade. Det er rigtig dejligt til de ofte ømme gummer at sidde og gumle på en sådan, og derudover er den så blød i midten, så den knækker ikke, men kan blive godt gnasket - og så skal du naturligvis udskifte og tilbyde en ny, ligesom hun altid skal være under opsyn, når hun sidder med noget.

Hvis det er svært for hende at sidde med mad i hånden, så kan du også forsøge med et frugtnet. Du kan købe frugtnet til formålet i større babyudstyrsforretninger.

Du må give hende hjemmelavet mad, du må også meget gerne give hende færdiglavet grød og mos. Du kan købe grød som skal blandes op med kogt vand, du kan købe mos på glas eller frost. Færdiglavet babymad er ofte lettere at tygge og bearbejde og kan hos nogle børn "glide lidt lettere ned". Samtidig kan du ofte servere ganske lidt, du behøver ikke lave en stor portion af gangen, og det kan være rart netop at lave lidt, så du får fornemmelsen af, at hun rent faktisk spiser op og du ikke skal smide mad ud… Jeg kan se, at du nogle gange om aftenen netop giver hende lidt mos fra glas og det spiser hun. Det er rigtig fint. Prøv med færdiglavet mad i løbet af dagen og hvis hun har nogle yndlingsretter, så lad hende spise disse lidt mere hyppigt, så hun vænnes til at spise, synes det er dejligt og samtidig også vænnes til at spise på faste tidspunkter.

Det er godt, at du den sidste måned har været opmærksom på, at hun også skulle have mælk nok, men nu hvor hun bliver 7 måneder, vil det være rigtig godt, hvis du kan skære ned i antallet af flasker, så hun tilbydes 4 flasker dagligt. I 7 måneders alderen vil flasken formiddag og eftermiddag ofte forsvinde, så de fire flasker ligger tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften… Lige nu har hun sandsynligvis brug for en lille flaske om eftermiddagen, men flasken om formiddagen må meget gerne fjernes - netop for også at give bedre plads i maven til frokosten:)

Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ...

Annonce

... ud:

Tidlig morgen 06: Flaske og sover måske lidt videre eller dagen begynder

Morgen 8: Tilbydes frisk blød frugt i hånden eller frugt i et frugtnet at gumle på, og du følger efter med lidt grød, gerne med lidt frugtmos som topping, vand af kop.

Puttes til formiddagslur og skal ikke tilbydes flaske først

Formiddag: Tilbydes lidt vand, når hun vågner og må igen gerne få lidt frugt at sutte på eller lidt frugtmos… men da hun også har fået frugt som del af sin morgengrød, så behøver hun ikke nødvendigvis frugt lige her - det vigtigste er frokosten.

Frokost 11: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv og du følger efter med grøntsagsmos. Det kan være hjemmelavet eller mos fra glas/frost. Vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur ca. kl 12.30 - altså ca 1-1.5 time efter, at hun er tilbudt frokost. Flasken gives som del af putningen og ikke som del af frokosten.

Eftermiddag 15: Tilbydes igen lidt frugt i hånden, agurk eller lignende og meget gerne lidt frugtmos som supplement, vand af kop.

Powernapper måske 30 minutter - og må her lige nu gerne få en lille flaske mme at sove på… I 7 måneders alderen gives et større mellemmåltid og flasken trappes ud.

Aften 18.00: Tilbydes agurk, en rugbrødsbjælke, et stykke kogt blomkål, en kartoffelbåd fra ovnen osv. og du følger efter med lidt mos, vand af kop.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Flaske og puttes til natten 19.30-20

Sen aften 23-24: Flaske og sover uden yderligere mælk til næste morgen tidlig

Selvom der er mange måltider i løbet af dagen, så er det vigtigt, at I også finder tid til at lege og nyde hinanden, bare være sammen. Måltiderne skal ikke trække ud og vare meget længe. Sæt hende i den høje stol, giv hende lidt mad i hånden, sidde med det imens du gør skemaden klar, tilbyde hende skemad, vand af kop og lad ikke måltidet vare mere end ca. 15 minutter. Ingen af jer skal køre træt i det. Så kan I bagefter lege, tumle, hygge jer osv.

Ja - hendes mundmotorik skal lige kunne følge med, og det er vigtigt, at du giver hende tid. Hun er stadig kun 6 måneder gammel, og det skal nok komme - som sagt er interessen der, og det skal du udnytte.

Jeg synes ikke umiddelbart, at hun skal tilbydes juice. Det vil være bedre, at du tilbyder hende frugtmos, så hun lærer at spise skemad. Hvis hendes mave samtidig har lidt svært ved at kapere nye fødevarer, så er juice meget voldsomt i maven, hvor kogt frugt er langt bedre - frugtmos er at foretrække:) Du kan evt. komme lidt mme på frugtmosen, og servere det lidt som en gammeldags frugtgrød med mælk. Hun er jo samtidig tryg ved mme og kender smagen, så det vil måske hjælpe hende…

Brødstænger må du gerne give hende. Det kan udover rugbrødsbjælker, være enden af et franskbrød, en tvebak, skorpe eller lignende. Det er helt okay:) Igen naturligvis under opsyn - og det kan ikke erstatte skemaden:)

De fleste børn begynder først at kunne tygge små brødhapsere med leverpostej, smøreost og lignende, når de er 8 måneder, og det er helt naturligt, at jeres datter derfor ikke kan dette endnu:)

Så ja - måske er du lidt for hurtig og skal give det hele lidt mere tid. Som sagt er det lige nu vigtigt, at du fokuserer på, at hun spiser lidt, og at hun smager, gumler osv. og at det netop er smag og variation af fødevarer, mere end at hun skal have mad i stykker og små hapsere osv. Hun vil så gerne, men hun kan ikke kapere det og hoster hver gang, og det er synd for jer begge, for så forbindes det at spise jo pludselig med noget som ikke er rart… :)

Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke med hende:)

Fortsat god appetit!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Kogt-vands-klude

Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående...

Læs mere i Babylex

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil bare sige tak.

Jeg er så glad for at det er muligt at vende de mange store, svære tanker med dig her.. Det er virkelig en stor, stor hjælp :)

Knus fra mig